flødekartofler

Flødekartofler med forårsløg & hvidløgsolie

Jeg diskuterede lidt med mig selv om jeg overhovedet behøvede en opskrift på flødekartofler herinde, for den er jo ret enkel at lave low fodmap venlig. Omvendt manglede den også lidt i arkivet. Lige så meget for at vise at selvom man spiser LFD (low fodmap diet) eller modificeret LFD så spiser de fleste inkl. mig selv oftest mad som alle andre mennesker fint kan genkende sig selv i. Så her er min version af flødekartofler.

Prøv også: Små rødbeder med peberrod og koldt smør

main

FLØDEKARTOFLER MED FORÅRSLØG OG HVIDLØGSOLIE

Antal: 4 personer ——Samlet Tid: 1 time og 15 minutter ——Arbejdstid: 20 minutter
Ingredienser

  • 1,5 kg kartofler
  • 1 spsk hvidløgsolie
  • 2 grønne toppe fra forårsløg
  • 2 dl piskefløde (evt. laktosefri)
  • 2 dl mælk (evt. laktosefri)
  • lidt muskatnød
  • salt & peber
  • smør eller olie til fadet
  • Fremgangsmåde

    Skræl kartoflerne og skær dem i tynde skiver med en skarp kniv. Skyl og skær den grønne del af forårsløget i tynde skiver. Bland mælk og fløde i et målebæger og smør et mellem stort fad med lidt smør eller olie.

    Læg kartoflerne i et jævnt lag i fadet, krydr med salt og peber og hæld fløde/mælke blandingen henover. Gentag et par gange indtil der ikke er flere kartofler.

    Bag flødekartoflerne i ovnen i ca. 50 minutter ved 200 grader almindelig ovn, tjek dem når tiden er gået og giv dem evt. 5 minutter ekstra på varmluft hvis de endnu ikke er sprøde.

    flødekartofler

    Prøv evt. flødekartoflerne til kylling fyldt med persille og soltørret tomat der er pakket ind i sprød skinke.

    ET LILLE TIP: Flødekartofler kan varieres i det uendelige, prøv evt. at tilsætte krydderurter fx. timian eller rosmarin til lagene


    Skriv et svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *