Low Fodmap Græskarsuppe

graeskarsuppe, efteraar, suppe, graeskar, hokkaido, low fodmap, fodmap venlig, gastroequation

Så er vi godt inde i september og efterårs- og græskarsæsonen er begyndt! Fik jeg nævnt at jeg elsker græskar? Særligt græskarsuppe er en af mine favoritter om efteråret. Hokkaido græskar har også den store fordel at det ikke indeholde fodmaps. For at få en low fodmap venlig suppe skal du bruge hokkaido græskar, hvis det er underordnet for dig, så kan butternut græskar fint bruges.

Jeg ved, at nogle synes hokkaido kan være en lidt frygtindgydende grøntsag at gå i krig med. Det letteste er at købe et økologisk græskar for så er man fri for at skrælle det. Derudover skal du sørge for et stort stabilt spækbræt og en skarp kniv (det er et must). Jeg synes, at det letteste er at skære halvt ind i græskarret hele vejen rundt begyndende ved bundstilken også skære udenom topstilken indtil man har 2 halvdele. Også er det bare at gå igang med at skære det ud i mindre stykker.

Læs mere “Low Fodmap Græskarsuppe”

Low Fodmap Chicken Tikka Masala

chicken tikka masala, low fodmap, gastroequation, gryderetter, efterår, indisk mad, fodmapvenlig mad, low fodmap diet

Vejret har officielt erklæret gryderetssæsonen for åben, heldigvis skulle blæseregnen da være aftagende for et par dage. Jeg stor ELSKER indisk inspireret mad og tikka masala er noget af det bedste jeg ved. Oprindelig er det jo en ret der indebærer langtidsmarineret kylling som derefter grilles. Selvom jeg elsker tanken om at god mad tager tid, så er jeg også bare et menneske der til tider elsker resultatet mere end processen. Så her får du mit bud på en lækker tikka masala med et par genveje undervejs.

Læs mere “Low Fodmap Chicken Tikka Masala”

Oreo Cup Cakes

Oreo cupcakes, gastroequation, low fodmap, fredagskage, cupcake, muffins, frosting, fodmap venlig

Den her opskrift er genial, da den kan laves af de fleste og alle ungdommelige sjæle elsker dem. Der er et aber dabei, man bliver afhængig af dem 🙂 En lille note ønsker du en low fodmap venlig version, bør du bruge rismel og har du problemer med laktose vælge laktosefri mælk og flødeost. Oreo kiks indeholder en smule hvedemel, men da målet med low fodmap diæten er at begrænse indtaget af fodmaps – og ikke fuldstændig at undgå det kan 1,5 kiks pr kage fint gå an.

Ifølge Monash University blog om low fodmap kan man spise en enkelt kiks, der indeholder hvede: (Kilde her)

Products that contain only small amounts of wheat that may be well tolerated. For example, small quantities of wheat based biscuits, crackers or cakes.

Læs mere “Oreo Cup Cakes”