Aloo Tikki med kikærtesalat & Raita

aloo tikki, kartofler, kartoffelbøffer, indisk, vegetar, kikaertesalat, gastroequation

Aloo tikki det lyder sandelig eksotisk, og jeg skal ærligt indrømme at jeg aldrig havde hørt om det, før jeg fik det i en måltidskasse engang for længe siden. Men så sad den også fast, for det er i alt sin enkelthed kogte kartofler der er krydret og igen tilberedt. Man kan kalde det en slags stegte kartoffelbøffer. Eftersom jeg er MEGET glad for indisk mad, så er Aloo Tikki ingen undtagelse. Du kan servere dem med hvad du har lyst til, jeg har givet forslag til en sprød kikærtesalat og raita, men mange andre ting vil sikkert også passe ind. Er du ekstra eventyrlysten så kan du også lave dit eget blandingskrydderi til at krydre kartoffelbøfferne, eller tage genvejen og bruge garam masala.

Læs mere “Aloo Tikki med kikærtesalat & Raita”

Syltede rødløg

syltede roedloeg, hjemmelavet, tilbehoer, gastroequation

Syltede rødløg er sådan et dejligt enkelt tilbehør, som virkelig kan pifte pitaen, hotdoggen eller salaten op. De er lette at lave selv, også får de en virkelig flot farve. Hvis du har læst med herinde før, så ved du at jeg som hovedregel går meget op i at lægge low fodmap venlig opskrifter op. Er syltede rødløg så lige præcis det? Og sandheden er, det kan jeg faktisk ikke svare dig på.

Monash (det australske universitet der tester fødevarer for fodmaps) har testet en udgave af syltede (store hele) løg fra Tyskland, som har et lavt indhold af fruktaner – den type fodmaps løg ellers normalt har et højt indhold af. Til gengæld har de også testet syltede små løg, som på billedet ligner perleløg, og de har stadig et højt indhold af fruktaner. Derfor kan ingen rigtig svare på om fodmaps i løg bliver reduceret af at de bliver syltet. Du kan læse hele artiklen her. Jeg tåler dem fint, men min tolerance kan jo ikke bare umiddelbart overføres til andre – så hvis du har lyst til at prøve det af så gi’ det et forsøg og tåler du dem ikke så prak dem på dine gæster.

Læs mere “Syltede rødløg”