basilikum pesto

Basilikum Pesto

Basilikum pesto er så lækkert og kan peppe de fleste retter op, lige fra den klassiske pasta med pesto, til pizza, sandwich og salater, mulighederne er næsten uendelige. Jeg har givet et bud på en klassisk basilikum pesto, men mangler du citronskal eller andet, så er det bare at freestyle. Pestoen er uden hvidløg og er low fodmap venlig. Skulle du savne smagen af hvidløg, så tjek mit tip i opskriften, det forlænger den samlede tid med 24 timer, men har du tiden, så er det helt klart det værd.

Prøv også: Hjemmelavet Rucola Pesto

main

BASILIKUM PESTO

Antal: 1 glas — Samlet Tid: 15 min — Arbejdstid: 15 minutter — Fryseegnet: Ja
Ingredienser
  • 1 potte basilikum
  • 30 g pinjekerner
  • 40 g parmesan
  • 3 spsk olivenolie (* se tip i bunden af opskrift)
  • evt. lidt vand
  • flagesalt og peber
Fremgangsmåde

Rist pinjekernerne på en tør pande. Riv parmesanen på et rivejern.

Kom alle ingredienser i en minihakker / foodprocessor eller hak det fint med en god kniv.

Smag til med salt og peber og tilsæt evt. lidt ekstra vand eller olie, hvis den er for fast i konsistensen

Opbevar basilikum pestoen på køl, dæk den gerne over med et lag olie på toppen for at forsegle den. Alternativt kan man sagtens fryse den ned i portioner.

(*) Almindeligvis anvendes der hvidløg i basilikum pesto for lige at give den der ekstra skarphed og smag. Det kan man jo af gode grunde ikke, hvis man gerne vil lave en low fodmap venlig pesto. Men man kan snyde lidt og hælde lidt olivenolie på et glas, pille og skære et par fed hvidløg over på tværs og lade dem trække i olien i køleskab i mindst 24 timer. Når du skal bruge olien tager du hvidløgene op og smider dem ud, da fodmaps ikke kan trænge ud i olie, men det kan smagen til gengæld.

Basilikum pestoen er også lækker at bruge som en slags dressing på salater, kartofler og pasta.

basilikum pesto

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.