Syltede rødbeder

syltede roedbeder, low fodmap, gastroequation, spis efter saeson, tilbehoer

Syltede rødbeder er så nemme at lave selv, så har du et par rødbeder i overskud, så er det er lille hyggeligt eftermiddagsprojekt. Nu kan man måske spørge hvorfor overhovedet sylte rødbeder, hvorfor ikke spise dem rå, det må da være meget sundere? Det kan man også sagtens og rødbeder er jo supersunde, og får man ingen rumsteren i maven af at spise dem, så skal man bare slå sig løs. Har man derimod problemer med rødbeder, så kan de være en klar fordel at sylte dem, da man derved nedsætter indholdet af fodmaps betragteligt. Derudover er der bare nogle ting, hvor syltede rødbeder er fantastisk tilbehør til, fx brændende kærlighed eller den gode gamle leverpostejmad.

syltede roedbeder, low fodmap, gastroequation, spis efter saeson, tilbehoer

Syltede rødbeder 1 glas

  • 280-300 g kogt rødbede
  • 250 ml hvid eddike
  • 100 g sukker
  • 4 nelliker

Er man lidt til de lidt mere krydrede rødbeder kan man tilsætte peberrod, laurbærblade, peberkorn, kanelstang eller hvad man nu foretrækker af krydderier.

Kog rødbederne møre og smut dem ud af skrællen. Skær dem i passende skiver. Kog eddike og sukker op i en gryde, til lagen koger og sukkeret er opløst.

Skold et gammeldags syltetøjs glas og læg rødbederne i sammen med nellike. Hæld den varme eddikelagen henover, så rødbederne er helt dækket. Lad dem trække et par dage også er de spiseklar. Jeg bruger aldrig konservering, men opbevarer til gengæld mine syltede rødbeder på køl, også sylter jeg kun et glas eller to af gangen.

Hvis man interessere sig en smule for sundhedsværdien i rødbeder kan man jo for sjov skyld sammenligne DTU’s fødevaredata. Du finder den for rå rødbede her og for sukkerkonserveret rødbede her. De er slet ikke så forskellige som man skulle tro.

Har du fået blod på tanden med de supersunde rødbeder, de skulle efter sigende både forbedre blodtrykket og være antiinflammatoriske og hvem kunne ikke bruge det her på en grå januardag. Så kommer her 3 gode med rødbede, MEN de er som udgangspunkt ikke low fodmap venlige medmindre man vælger at bruge tilpasningsforslagene i opskrifterne.

Husk du kan følge med på instagram @gastroequation_dk og på ♥bloglovin’

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *