Rødkålssalat med appelsin

rødkålssalat med appelsin 1Så er det første indlæg på bloggen klar. Både lidt hyggeligt, men også lidt grænseoverskridende. Hvis du undrer dig over navnet på bloggen, eller hvem jeg er, så kig ind under fanerne øverst, de skulle gerne opklare tingene lidt.

Her i den første uge, som blogger vil jeg bruge pladsen på appelsiner. De er i sæson lige nu, og økologiske appelsiner kan fås til en fornuftig pris lige for tiden. Måske er jeg ikke den eneste, der har undret mig over forskellen på almindelige appelsiner og blodappelsiner. Så jeg slog det op. Tilfældigvis har jeg lige lånt en moppedreng af en bog på biblioteket, der hedder ’Grønt Grundkøkken’ af Nikolaj Kirk & Mikkel Maarbjerg, sandelig om der ikke var et afsnit om appelsiner.

Jeg citerer: ”Blodappelsin er en betegnelse for appelsiner med rødt frugtkød. Den røde farve fremkommer kun, når frugterne har fået tilpas kølig nattetemperatur. Det er appelsinens frugtsyre, som danner farvestoffet i frugtkødet og på nogle sorter tilmed også i skallen.” (Side 95 i føromtalte bog.)

Jeg var faktisk ret overrasket. Jeg troede egentlig, at det var specielle appelsinsorter, der blev til blodappelsiner. Det er også ærgerligt, at man ikke kan få den effekt bare ved at putte dem i køleskabet 🙂
Jeg kan godt li’ kål, allerbedst når det har været forbi mandolinjernet, men mindre kan også gøre det. Så her i vinterperioden hvor det meste grønt kommer fra Langbortistan og har efterladt smagen samme sted, så er kål altså en vinder!

Her er mit forslag til en rødkålssalat med appelsin, som sidetilbehør er der til 4 personer og til 2 personer, hvis den skal bruges som eneste tilbehør.Rødkålssalat med appelsin collage

Rødkålssalat med Appelsin, 2 personer

  • 175 g rødkål (> større mængde indeholder oligosakkariderne fruktaner & galaktaner)
  • 1 ½ økologisk appelsin (når man skal bruge appelsinskallen er økologi at foretrække)
  • 2 spsk græskarkerner (> større mængde (mere end 100 g) pr portion indeholder oligosakkariderne fruktaner)
  • En lille håndfuld frisk persille (hvis uheldet er ude kan frossent persille også gå an)
  • Flagesalt og peber

      Marinade:

  • 2 spsk appelsinsaft
  • 1 spsk æblecider eddike
  • 3 spsk olivenolie
  • 1 tsk ahornsirup
  • Et nip flagesalt
  • 1 knivspids sennep (man kan sagtens komme mere i men det kommer an på hvor stærk den er) Tjek ingredienslisten for mulige fodmaps hvis du er elimineringsfasen

Sådan gør du:

  • Riv appelsinskallen på et rivejern eller brug et julienne jern til at få skallen af i flager. Brug kun det yderste af skallen. Skræl appelsinerne gem en kvart til saft til marinade. Skær resten i tynde fileter og fjern eventuelle sten.
  • Rist græskarkernerne på en tør pande.
  • Hak persillen fint.
  • Skær rødkålen på et mandolinjern hvis du har et. Ellers kan du gøre dette i stedet:
    Hiv blade af kålstokken. Rul et blad af gangen sammen til en pølse og skær fint med en skarp kniv. Så har du fintskåret kål.
  • Ryst ingredienserne til marinaden sammen i en shaker eller bare et syltetøjsglas.
  • Kom kålen i en skål og hæld marinaden udover og bland med hænderne, marinaden må gerne ’krammes’ ind i kålen. Kom herefter appelsinskal, appelsinfileter og persille i og bland. Top med græskarkerner. Nyd den flotte rødkålssalat som den er eller som tilbehør til stegt kød.

Rødkålssalat med appelsin 2

∼Velbekomme∼

Gem

Gem

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *