LOW FODMAP NYT FRA MONASH #4

Det har været lidt tid siden sidst, at jeg har tippet jer om opdateringer til low fodmap diæten fra Monash University, som er der, hvor fødevarer bliver testet for fodmaps. Her kommer nyhederne siden sidst, du kan finde mine tidligere indlæg her.

LOw fodmap Kursus for patienter

Monash University har designet et nyt onlinekursus til patienter på engelsk for patienter. Kurset er inddelt i 5 moduler. Det er et online kursus dvs. det er en blanding af tekst, små film og ‘multiple choice’. Man kan registrere sig hos Monash og få lov til at smugkigge på første modul ganske gratis. I kurset gennemgås IBS, de forskellige faser i low fodmap diæten og hvad man kan gøre hvis diæten ikke virker. Ud fra hvad jeg har kigget mig til i prøveversionen er det meget enkelt at bruge, dog skal man være habil på engelsk, da videoerne er uden tekster (også uden engelske tekster). Er man ude efter information om IBS og low fodmap så findes der adskillige ganske udmærkede bøger på dansk om diæten. Kurset finder du her og det har en pris på lidt over 200 danske kroner.

Nye mexicanske & SPanske fødevarer i app’en

Der er kommet en ny samling fødevarer i Monash’ low fodmap app. Bl.a. er den sælige type majsmel massa harina (den man bruger til tortillas) testet som en grøn fødevare. Af andre ting kan nævnes tørrede pintobønner, som ligesom de fleste andre bønnetyper kan tåles i med 23 g pr person pr portion i tørret version. Se monash’s egen oversigt over fødevarer her.

PRÆBIOTIKA

Præbiotika har i det forgangne år for alvor fået vind i sejlene, aldrig har vi talt så meget om tarmbakterier som nu. Men hvad er præbiotika egentlig? PRÆ betyder FØR dvs. før bakterierne, man kan lidt forenklet definere det som madpakken til vores tarmbakterier. Så alt efter hvad vi spiser kan vi præge vores tarmbakterier i en god eller dårlig retning. Det gamle mundheld ‘du bliver hvad du spiser’, passer faktisk meget godt. Men hvad skal man så spise for at påvirke ens tarmbakterier i gunstig retning? Desværre er nogle af de bedste madpakker til tarmbakterierne fødevarer som i store mængder indeholder FODMAPS fx løg og hvidløg. Monash har lavet en liste med fødevarer der har et lavt indhold af FODMAPS men et højt indhold af præbiotika, se den her.

Tips til Vegetarisk / vegansk livsstil På Low fodmap

stop spild af mad, madspild, groentsagsbouillon, gastroequation.dk

Er man ude efter at skære lidt ned på kødet eller måske skære det helt fra, så har Monash University et par tips til, hvordan man kan få nok protein på en plantebaseret diæt. Se dem her. Forslag til hvilke fødevarer man særligt kan gå efter, hvis man tilstræber at leve mere plantebaseret og samtidig vil kombinere det med low fodmap diæten findes her.


Husk du kan følge med på instagram @gastroequation_dk og på ♥bloglovin’

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *