Low Fodmap Græskarsuppe

graeskarsuppe, efteraar, suppe, graeskar, hokkaido, low fodmap, fodmap venlig, gastroequation

Så er vi godt inde i september og efterårs- og græskarsæsonen er begyndt! Fik jeg nævnt at jeg elsker græskar? Særligt græskarsuppe er en af mine favoritter om efteråret. Hokkaido græskar har også den store fordel at det ikke indeholde fodmaps. For at få en low fodmap venlig suppe skal du bruge hokkaido græskar, hvis det er underordnet for dig, så kan butternut græskar fint bruges.

Jeg ved, at nogle synes hokkaido kan være en lidt frygtindgydende grøntsag at gå i krig med. Det letteste er at købe et økologisk græskar for så er man fri for at skrælle det. Derudover skal du sørge for et stort stabilt spækbræt og en skarp kniv (det er et must). Jeg synes, at det letteste er at skære halvt ind i græskarret hele vejen rundt begyndende ved bundstilken også skære udenom topstilken indtil man har 2 halvdele. Også er det bare at gå igang med at skære det ud i mindre stykker.

graeskarsuppe, efteraar, suppe, graeskar, hokkaido, low fodmap, fodmap venlig, gastroequation

Græskarsuppe, 2 personer

  • Et medium hokkaido græskar (cirka 1,5 kg)
  • 40 g ingefær
  • 1 rød chili eller 1 tsk tørrede chiliflager
  • 1 liter hønsebouillon (se her hvordan du laver din egen) alternativt kan du bruge en købebouillon/fond men tjek ingredienslisten for løg/hvidløg
  • 1 dåse kokosmælk
  • 2 spsk hvidløgsolie (Se her hvordan du laver din egen)
  • 2 laurbærblade
  • saften af 1/2 citron eller lime
  • salt og peber

Hak ingefæren fint. Skyl græskaret, er det et økologisk græskar er det ikke nødvendig at skrælle det. Skær græskarret i kvarte og udhul græskarret for kerner. Skær det i grove tern på 2×2 cm. Varm en stor gryde op og kom hvidløgsolien i. Steg ingefær og chili godt af ved middel varme i 1 minut. Kom græskarternene i gryden og steg dem godt af i 10 minutters tid ved middel varme. Tilsæt kokosmælk, laurbærblade og hønsebouillon + salt og peber. Lad suppen koge i cirka 20 minutter til græskarternene er bløde og møre. Tag gryden af blusset og blend suppen glat med en stavblender. Smag til med citronsaft, salt, peber og evt. mere chili. Græskarsuppen smager supergodt med topping på, nedenfor er der lidt ideer til hvad der kan bruges som suppetopping.

Ideer til Topping

  • Bacon
  • Ristede græskarkerner
  • Hakkede peanuts
  • Kokoschips
  • Citronskal i strimler med julienne jern
  • Creme Fraiche eller yoghurt (evt. laktosefri)
  • Frisk basilikum eller koriander

Server græskarsuppen med topping, grøn salat og godt brød. Gode suppebrød kunne være glutenfrie gulerodsboller uden gær, surdejsflutes eller foccacia brød.

graeskarsuppe, efteraar, suppe, graeskar, hokkaido, low fodmap, fodmap venlig, gastroequation

Er du lige så glad for græskar som mig, så prøv dahlen med græskar, den er virkelig god.

∼Ha’ en dejlig mandag!∼

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *