Couscous med rødbede og rødløg

couscous med roedbede og roedloeg, beets, gastroequation, spis efter saeson, greensJanuars rødbede udfordring fortsætter ufortrødent, og jeg er stadig ikke træt af rødbeder. Er du helt på bar bund om, hvad jeg skriver om, så kan du læse op på det her og her. Ovenpå et par dejlige frost solskinsdage i begyndelsen af ugen, så har jeg virkelig bare lyst til at gå direkte i hi og vågne til foråret. Indtil videre forsøger jeg at bekæmpe trangen ved at drikke en masse the og læse bøger både fag og skønlitteratur. Tip mig gerne hvis I har læst noget godt. Den anden dag lavede jeg couscous med rødbede som tilbehør til aftensmaden, og det kan virkelig anbefales. Vi spiste det til en rest kylling.

Det er ikke en low fodmap venlig opskrift, se mine tilpasningsforslag nedenfor.

couscous med roedbede og roedloeg, beets, gastroequation, spis efter saeson, greens

Couscous med rødbede og rødløg, 2 personer (*)

  • 140 g (2 dl) couscous gryn
  • God hønsebouillon eller grøntsagsbouillon, eller kog alternativt din egen, se her hvordan
  • 4-5 mellemstørrelse rødbeder (gerne blandede farver, men det er ikke et must)
  • 1/4 rødløg
  • lidt persille eller anden krydderurt til pynt
  • salt og peber

Skyl rødbederne grundigt, og kog dem møre med skal på. Det tager cirka 30-45 minutter alt efter størrelse. Når det er møre, køles rødbederne af i koldt vand et kvarters tid. Kog couscousen efter anvisningen på pakken, udskift vand med bouillon/fond, tjek dog for saltindhold inden du giver bouillonen ekstra salt til at koge couscousen i. Bouillonen giver en lækker smag til couscousen. Lad couscousen trække. Hak det kvarte rødløg fint. Smut rødbederne ud af skallen og skær dem 1/2 cm tykke skiver. Fordel det hele i et fad (gem lidt rødløg og et par skiver rødbeder til pynt) og vend det godt rundt. Bruger du kun almindelige rødbeder vil din couscous blive lyserød, men det er også ret dekorativt. Krydr med salt og peber. Pynt med lidt rødløg, rødbede og persille på toppen.

Servér det til fx fyldt kyllingebryst, fyldte peberfrugter, falafler eller oksefrikadeller med feta. Du kan også lave en stor portion og bruge det som rest til madpakken, dagen derpå.

couscous med roedbede og roedloeg, beets, gastroequation, spis efter saeson, greens

(*) Low fodmap tip: Istedet for couscous salat kan man lave en rissalat. Kog eller bag 1 rødbede + et par gulerødder til de er møre. Kog 125 g ris i 2,5 dl bouillon + evt salt hvis der ikke er salt i bouillonen. Hak 2 grønne forårsløgstoppe fint. Vend kogte ris, rødbede, gulerødder og finthakket forårsløg. (Hold lidt tilbage til pynt.) Krydr med salt og peber og pynt med det gemte + persille.

∼Kan I have en dejlig torsdag!∼

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *