5 gode til weekenden uden sukker + 1 med sukker

uden sukker, soede sager, weekendhygge, sunde snacks, banan, roedbede, clementin, gastroequation, antiinflammatorisk

UDEN sukker så er det jo ikke weekend, tænker du måske? Sådan har jeg i hvert fald tænkt, for jeg var (er) en stor sukkergris, indtil jeg skar kraftigt ned på mit sukkerforbrug. Jeg er så heldig, at jeg aldrig har haft problemer med cravings og deslige efter sukker og søde sager, jeg er bare en hund efter kager (og lakridser) og elsker at bage dem. Hvorfor så overhovedet bekymre sig om sukker, hvis det ikke har været et problem for mig? Jeg har desværre altid haft den uvane at lide af evighedsforkølelser, men her i sommer gik det helt galt, da forkølelsen var min tro følgesvend i hele 3 måneder og satte sig på stemmen.

Det var lidt af en øjenåbner for mig, at jeg burde være sund og rask osv, men ikke engang kunne bekæmpe en simpel forkølelse. Så jeg pløjede mig igennem bøger, nogen bedre end andre og kom frem til at jeg skulle give det et skud med en form for antiinflammatorisk livsstil, i hvert fald længe nok til at jeg kunne vurdere om det var endnu en modekur eller om det rent faktisk ville gøre mig noget godt.

Desværre er én af grundpillerne i antiinflammatorisk kost ingen forarbejdet sukker, så farvel til kager og lakridser de næste par måneder, men hvad skal man så spise i stedet for? Jeg har et par gode ideer fra arkivet,

..så hvadenten du tager en kold tyrker som mig, begrænser dit sukkerindtag eller sukker bare ikke er dit fokuspunkt så har jeg 5 gode forslag og 2 wildcards

Clementinkonfekt – Det synes jeg virkelig er en overset spise, det smager usandsynlig godt

clementinkonfekt, sukkerfri, moerk chokolade, sundt slik, gastroequation

Bananbrownies uden mel og sukker

Banan brownies, ikke tilsat sukker, bønne brownies, no added sugar, glutenfree

Rosmarinristede mandler

rosmarin, mandler, ristede, sundt slik, snacks, gastroequation

Bananpandekager (som også er fantastiske i et vaffeljern)

glutenfri, mælkefri, bananpandekager, uden tilsat sukker

Hjemmelavede Rugbrød / Grovbrøds chips

grovbroedschips, hjemmelavede. brug dine rester, restetips, gastroequation

Derudover har jeg 2 wildcards, som går til 2 opskrifter Emma Martiny har udviklet og som jeg laver igen og igen,

Sunde bananmuffins med peanutbutter (også passer den ovenikøbet til low fodmap)

Sunde romkugler med sorte bønner (Indeholder både sorte bønner og dadler, så er man i opstartsfasen af low fodmap, er det måske ikke den opskrift man skal gribe ud efter.) Men de er virkelig gode, jeg laver dem nærmest hver weekend og Mark elsker dem.

Inden jeg har overtalt alle til totalsukkerstop og givet nogle sved på panden, så er det her ikke et forsøg på at give nogen dårlig samvittighed. Jeg er endt her af nød fordi jeg ikke orker at have løbenæse de næste 3 måneder og fordi jeg er selvstændig dvs. der er ingen betalte sygedage – så hvis jeg kunne gøre noget ved det, så er det godt givet ud for mig. (Og jeg spiser da også sukker engang imellem, bare slet ikke i samme mængder som før.) Men det behøver det jo ikke nødvendigvis at være det rigtige for dig, og måske har du ikke løbenæse problemet 😊

Så for at slutte balanceret får du én af mine favoritter fra arkivet med sukker, nemlig mine choko rødbede muffins med chokolade ganache på toppen, de behøver vist ingen yderligere introduktion.

chokolade-roedbede muffins. spis efter saeson, glutenfri, low fodmap, gastroequation, fredagskage

∼Kan I ha’ en dejlig weekend!∼

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *